“Ik voel me hier vanaf het eerste moment thuis”
Een moderne keuken, een strakke vloer, gesausde muren, sfeervol behang: de nieuwe woning van meneer Havertong ziet er spic en span uit. “Ik voel me hier vanaf het eerste moment thuis. De woning voldoet aan al mijn wensen en ik woon in mijn vertrouwde buurt. “
Meneer Havertong woont sinds december 2023 aan de Rubroekstraat in Crooswijk. Daarvoor woonde hij twaalf jaar lang aan de Pijperstraat, ook in Crooswijk. De woningen in deze straat worden gesloopt. Ze maken plaats voor nieuwe huurwoningen van Havensteder. Meneer Havertong moest dus, net als alle andere bewoners in zijn straat, verhuizen. “Voor mij was dit goed nieuws”, vertelt hij. “De woningen waren in slechte staat, slecht geïsoleerd en erg gehorig.”
Verknocht aan de buurt
Niet iedereen nam het nieuws meteen zo enthousiast op als meneer Havertong, zo laat Julia Mendes van Havensteder weten. Zij is een van de sociaal begeleiders in het Van Meekerengebied, waar de Pijperstraat onderdeel van is. “Voor een deel van de bewoners was het behoorlijk pittig toen ze hoorden dat hun woning gesloopt werd. Zij wonen al heel lang – soms zelfs hun hele leven – in Crooswijk en zijn verknocht aan hun buurt. Bovendien zorgt een verhuizing voor onrust en onzekerheid. Waar kom ik terecht? Wat moet ik allemaal regelen? Hoe zit dat financieel? Die zorgen en twijfels begrijpen we heel goed, net als de emoties die bij mensen loskomen. Daar hebben we oog, tijd en aandacht voor. We kunnen helaas niet voorkomen dat bewoners moeten verhuizen, maar we kunnen wel helpen dit zo soepel en prettig mogelijk te laten verlopen. Dat wordt door iedereen gewaardeerd.”
Bewoners aan de hand nemen
Als sociaal begeleider is Julia het eerste aanspreekpunt voor bewoners. Samen met de andere sociaal begeleiders in het gebied helpt ze bewoners van A tot Z met de verhuizing. Dit is een intensief traject van twee tot drie jaar. “We informeren de bewoners persoonlijk over de sloop”, legt Julia uit. “Vanaf dat moment nemen we hen bij de hand en we laten hen pas weer los als ze een nieuw thuis hebben. Dat doen we op verschillende manieren. We houden informatiebijeenkomsten, we gaan meerdere keren bij de bewoners langs en we brengen in kaart wat hun wensen zijn voor hun nieuwe woning en woonomgeving. Ook helpen we bij het vinden van een nieuwe woning.”
Extra hulp
In sommige gevallen gaat de sociale begeleiding van Havensteder nog een stapje verder. Het kan dan gaan om praktische hulp, zoals het regelen van een nieuwe parkeervergunning bij de gemeente of de verhuizing van een hoog-laagbed. “Ik heb op een ander project ook wel eens geholpen bij het inpakken van spullen”, zegt Julia. “Sommige mensen hebben geen familie of vrienden in de buurt en kunnen wat extra hulp of tijd gebruiken. Dat bieden we dan ook. Bewoners kunnen dan bijvoorbeeld nog wat langer in hun woning blijven, zonder dubbele huur te betalen. Daar zijn we soepel in. Ook dat is thuis voelen, vind ik. En zien we tijdens een huisbezoek dat een bewoner hulp nodig heeft op een ander vlak, dan zorgen we dat ze die hulp krijgen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om psychische begeleiding of hulp bij financiële problemen of eenzaamheid.”
Nieuwe woning in Rubroekstraat
Meneer Havertong is tevreden over de sociale begeleiding van Havensteder. Hij had vanaf dag één contact met Julia’s collega Nazia. “Zij vertelde me wat er ging gebeuren en wat ik allemaal kon verwachten. Ook vroeg ze waar ik wilde wonen. Ik wilde graag in Crooswijk blijven en dat kon gelukkig. Nazia vertelde over nieuwbouwwoningen in de Rubroekstraat, slechts een paar honderd meter verderop. Ik was meteen enthousiast. De woningen werden toen nog gebouwd en ik moest dus nog even geduld hebben, maar ik kon niet wachten tot ik de sleutel kreeg!” Julia voegt toe: “Vanuit de Pijperstraat zijn veel mensen naar de Rubroekstraat verhuisd. Slechts twee bewoners gingen naar een andere wijk. Dat laat wel zien hoe trouw Crooswijkers zijn aan hun wijk.”
Positieve flow
De verhuizing van meneer Havertong verliep soepel. De meeste spullen bracht hij lopend over. Ook was hij blij met de verhuiskostenvergoeding, al kreeg hij daarmee niet zijn hele verhuizing vergoed. “Ik ging van gas naar elektrisch, dus aan mijn oude gasstel en pannen had ik niets. Ook mijn nieuwe vloeren, verf, behang en andere benodigdheden kostten bij elkaar best veel. Tegelijkertijd moet ik zeggen: het was het me allemaal waard. Ik ben heel blij met mijn nieuwe stek. Ik maak hier letterlijk en figuurlijk een nieuwe, frisse start. Dat geeft mijn leven een positieve flow. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een extra opleiding en start van de zomer met nieuw werk. Allemaal mooie ontwikkelingen!”
‘Thuis voelen’
Thuis voelen gaat verder dan een dak boven je hoofd hebben. Het gaat bijvoorbeeld ook om de buurt waar je woont en je begrepen en gewaardeerd voelen…