“Wat mijn werk leuk maakt? Als ik wegrijd, zijn bewoners blij”
Een lekkende kraan repareren, een klemmende deur herstellen, een trapleuning vastzetten, stopcontacten controleren. Elke dag rijdt Ali Sajia met een servicebus van Havensteder naar Rotterdam-Zuid om bewoners bij dergelijke klusjes te helpen. Dat is prettig voor de bewoners en bovendien bijzonder. Ali is namelijk de eerste medewerker die via het leer-werktraject van Serviceteam Onderhoud (STO) bij Havensteder in dienst gekomen is.
Het leer- werktraject is een eigen opleidingstraject van STO. Deelnemers krijgen met dit traject de kans om service- of onderhoudsmonteur te worden bij Havensteder. Dit kunnen schoolverlaters zijn, maar bijvoorbeeld ook zij-instromers of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het leer-werktraject heeft verschillende vormen. In het geval van Ali duurde het traject, bestaande uit zowel theorie- als praktijkles, ongeveer twee jaar. Ali ging één keer per week naar school. De andere vier dagen ging hij met een service- of onderhoudsmonteur mee om ervaring op te doen.
Zelf mensen opleiden
“Een aantal jaar geleden kwamen we op het idee om binnen Havensteder een leer-werkbedrijf op te starten”, vertelt Theo den Ouden, teamleider STO bij Havensteder. “Ik zag dat het steeds moeilijker werd om technische mensen aan te nemen, dus ik dacht: waarom leiden we ze zelf niet op? Dit idee sloeg aan bij de directie van Havensteder. Niet alleen vanuit personeel oogpunt, maar ook vanuit een maatschappelijke gedachte. Samen met de toenmalige directeur Onderhoud & Ontwikkeling werkte ik het leer-werktraject verder uit. Onderhoudsmedewerker Tim Bieseman en servicemedewerker Victor Arnoldt namen de taak van leermeester op zich. Zij volgden hiervoor een speciale opleiding. “Het is heel leuk om andere mensen iets te leren”, zegt Tim. “Tegelijkertijd moet je wel bereid zijn daarin te investeren. Met tijd en aandacht, en vanuit Havensteder ook met geld.”
Spannend
Om kandidaten te vinden voor het leer-werktraject, plaatste Theo een vacature voor een stagiair. Een bemiddelingsbureau nam contact met hem op en vertelde dat zij een geschikte kandidaat hadden. Dat was Ali. Theo nodigde hem uit voor een gesprek. “Ik was behoorlijk zenuwachtig”, weet Ali nog. “Ik wilde zo graag aangenomen worden! Wat ik vooral spannend vond, was de taal. Ik kom uit Syrië en sprak toen nog niet zo goed Nederlands.” Theo: “Het gesprek verliep hartstikke goed. Ik had meteen een goed gevoel bij Ali. Hij wilde graag leren en was sociaal. Dat vind ik belangrijker dan ervaring. We namen Ali aan en nodigden hem uit om een paar dagen mee te lopen. Zo kon hij kijken of hij het werk echt leuk vond. Ook wilden we weten of het klikte met Tim, Victor en de andere monteurs.”
Technisch en sociaal
Na drie dagen meegelopen te hebben, wist Ali het zeker: hier wilde hij werken. Hij kon dan ook niet wachten om te helpen bij de werkzaamheden. Tim: “Hij wilde graag laten zien wat hij kon. We lieten hem eerst wat kleinere klusjes doen en gaven hem de ruimte om fouten te maken. Van mij leerde hij vooral de technische kneepjes van het vak.” Victor voegt toe: “Ik leerde Ali vooral hoe wij met bewoners omgaan. Wat je doet en zegt als je bij mensen binnenkomt. Maar ook hoe je in bepaalde situaties reageert, bijvoorbeeld als een bewoner boos is.”
Extra Nederlandse les
Eén keer per week ging Ali naar het Techniek College in Rotterdam. Daar kreeg hij onder meer les in Nederlands, rekenen en burgerschap. Ook moest hij opdrachten maken over het werk dat hij deed. “School was voor mij een uitdaging”, zegt Ali. “Aan de ene kant omdat ik liever met mijn handen werk, maar ook omdat het voor mij niet altijd duidelijk was wat ik moest doen.” Theo voegt toe: “Na ongeveer een jaar zagen we dat het qua werk wel goed ging bij Ali. School bleek inderdaad wat lastiger. Dit had onder andere te maken met de taal. We hebben toen via de gemeente geregeld dat Ali extra Nederlandse les kreeg. Dat bleek een goede zet.”
Blije bewoners
Inmiddels heeft Ali het leer-werktraject afgerond. Sinds juli 2023 rijdt hij zelf met zijn servicebus naar bewoners. Ali legt uit wat hij zoal doet: “Elke ochtend krijg ik werkbonnen mee. Daarop staat bij wie ik moet zijn en wat ik moet doen. Voor de rest heb ik veel vrijheid en zelfstandigheid. Dat vind ik erg fijn. Bovendien hebben we een leuk team. En wat het allerleukste is: als ik wegrijd van een klus, zijn bewoners blij.” Tim vult aan: “Ik ben vooral erg trots op wat Ali, met behulp van ons leer-werktraject, bereikt heeft. Echt geweldig dat hij nu zelf met een servicebus op pad gaat.”
Tweede kandidaat gestart
Het succes van Ali smaakt naar meer, zo laat Theo weten. “Inmiddels is een tweede kandidaat gestart met het leer-werktraject. Natuurlijk zou ik het traject aan nog meer mensen willen aanbieden, maar daar hebben we momenteel niet voldoende begeleiders voor. Mijn ultieme droom gaat zelfs nog een stapje verder. Ik zou ons leer-werktraject maar wat graag binnen heel Havensteder willen inzetten!”
‘Werken aan een Thuis’
Bewoners, medewerkers, partners, andere samenwerkende partijen: we vinden het belangrijk dat iedereen zich thuis voelt bij Havensteder…